Bohoslužby 25. 5. 2025

 25, 5, 2025, Neděle Rogate, Jan Hon


Preludium

  • Vstup 289 Tebe, Bože, chválíme, (první sloka

Introit Ž 66:16-20

16 Pojďte, slyšte, všichni bohabojní, budu vám vyprávět, co mi Bůh prokázal. 17 Svými ústy jsem volával k němu, svým jazykem jsem ho vyvyšoval. 18 Kdybych se snad upnul srdcem k ničemnosti, byl by mě Panovník nevyslyšel. 19 Bůh však slyšel, mé modlitbě věnoval pozornost.

 20 Požehnán buď Bůh, že mou modlitbu nezamítl a své milosrdenství mi neodepřel.

Amen

Pozdrav

Zdravím vás všechny, kdo jsme se dnes, v neděli Rogate sešli k oslavě Pána a k načerpání síly a naděje z jeho slova a k radosti se společenství. Zdravím vás apoštolským pozdravem „Milost vám a pokoj od Boha, Otce našeho i Pána Ježíše Krista

  • Píseň 1: 289: 2-4 Andělů tě chválí sbor etc., od 2. sloky do konce

 

Modlitba

˗ Pane Ježíši Kriste

˗ Ty nás povzbuzuješ, abychom se k tobě přiblížili, abychom před tebou vyslovili to, co nám leží na srdci. A říkáš: „Proste, a bude vám dáno“

˗ To nám připomíná dnešní neděle Rogate.

˗ V modlitbě smíme před tebou vyslovit všechno, co nás těší i trápí.

˗ A my tě prosíme o tvou blízkost

˗ Prosíme, odejmi od nás všechno, co nás tíží, prosíme, odpust nám naše provinění.

˗ Dovol a pomoz otevřít naše nitro pro tebe.

˗ Dopřej nám v této bohoslužbě zakusit tvou přítomnost.

˗ Ty sám promluv do našich životů, abychom skrze tebe získali a upevnili svou naději a odvahu pro všední den.

O to tě prosíme,
Amen

 

1.čtení Mt 7:7-12

7 Proste, a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno. 8 Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno. 9 Což by někdo z vás dal svému synu kámen, když ho prosí o chléb? 10 Nebo by mu dal hada, když ho prosí o rybu?

 11 Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, tím spíše váš Otec v nebesích dá dobré těm, kdo ho prosí! 12 Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi; v tom je celý Zákon, i Proroci.

Tolik je slov Písma

Nedělní škola

 

  • Píseň 2: 313 Ozvi se, Pane můj

Pane, věříme, že ty nám dáváš poznat se v Písmech, která otevíráme. Dej, prosím, ať jsou nám k užitku.

Pane, nejsem hoden, abys ke mně přišel, ale řekni jen slovo, a budu uzdraven.

 

2. čtení (text): Skutky 8:18-24

18 Když Šimon viděl, že ten, na koho apoštolové vloží ruce, dostává Ducha svatého, nabídl jim peníze a řekl: 19 "Dejte i mně tu moc, aby Ducha svatého dostal každý, na koho vložím ruce."

 20 Petr mu odpověděl: "Tvé peníze ať jsou zatraceny i s tebou: Myslil sis, že se Boží dar dá získat za peníze! 21 Tato moc není pro tebe a nemůžeš mít na ní podíl, neboť tvé srdce není upřímné před Bohem.

 22 Odvrať se proto od této své ničemnosti a pros Boha; snad ti odpustí, co jsi zamýšlel. 23 Vidím, že jsi pln hořké závisti a v zajetí nepravosti."

 24 Šimon na to řekl: "Modlete se za mne k Bohu, aby mne nepostihlo nic z toho, o čem jste mluvili.".

Tolik je slov Písma.

 

Modlitba před kázáním

˗ Pane, odvažujeme se mluvit o tvém slově zjeveném před mnoha generacemi ve svatém Písmu. Chceme je uchopit tak, aby k nám pravdivě promlouvalo i dnes. Prosíme, odpusť nám místa, která nepochopíme správně. Amen

 

 

Kázání

Modlete se za mě k Bohu! To je to slovo, milé sestry a milí bratři, milý Mělnický sbore ze kterého se dnes, trochu oklikou přes další slova, pokusíme získat poslání pro další dny.
Ano, je to prosba Petrova jmenovce Šimona, který si chtěl úplatným způsobem pořídit duchovní moc učedníků Kristových: Modlete se za mě k Bohu, aby mě nepostihlo, o čem jste mluvili. A já tu prosbu opakuju i za sebe a k vám. Mluvit o síle modlitby je těžký úkol, a tak prosím o vaši prosbu k Bohu, abych ve výkladu nebloudil a zabloudím-li, aby mi Pán odpustil.

Velikonoční neděle od vzkříšení až po slavnost seslání Ducha svatého mají, milé sestry a milí bratři, svá tradiční pojmenování a názvy tří prostředních nedělí se obracejí latinským imperativem přímo na nás, na údy Kristovy církve: Iubilate, Cantate, Rogate: V ukřižovaném Ježíši jsou pohřbeny naše hříchy, ve vzkříšeném Kristu je naše naděje a naše spása. Tak Plesejte a Zpívejte, žádaly dvě minulé neděle. A Proste, vzkazuje název té dnešní. Proste[1] a bude vám dáno. Toto Ježíšovo slovo z Kázání na hoře k té neděli patří, i když liturgický purista mi vytkne, že její název se odvozuje od starodávného zvyku pořádat zrovna 5 týdnů po vzkříšení prosebná procesí za letošní úrodu. Ale prosba zůstává a prosebné procesí naplňuje jiné Ježíšovo ujištění:[2] „… shodnou-li se dva z vás na zemi v prosbě o jakoukoli věc, můj nebeský Otec jim to učiní. Neboť kde jsou dva nebo tři shromážděni ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich."

Slovíčko rogate znamená nejen proste a žádejte, ale také ptejte se. Ptám se tedy: Opravdu můžeme s úspěchem prosit o jakoukoli věc?

Podle některých jiných Ježíšových slov to skoro vypadá, že můžeme: „Amen, pravím vám, že kdo řekne této hoře: 'Zdvihni se a vrhni do moře' - a nebude pochybovat, ale bude věřit, že se stane, co říká, bude to mít. Proto vám pravím: Věřte, že všecko, oč v modlitbě poprosíte, je vám dáno a budete to mít.“ [3]

Jenže tohle „všecko, oč v modlitbě poprosíte“, tak právě tohle „všechno“ Ježíš omezuje hned v další větě:

A kdykoli povstáváte k modlitbě, odpouštějte, co proti druhým máte, aby i váš Otec, který je v nebesích, vám odpustil vaše přestoupení. Jestliže však vy neodpustíte, ani váš Otec, který je v nebesích, vám neodpustí vaše přestoupení.

A není to jediné omezení toho všeho oč v modlitbě můžeme úspěšně prosit. Tak třeba, sice mimobiblicky, ale prakticky se vylučují některá konkrétní přání.

Docela trefně to vystihl Karel Havlíček Borovský ve známé litanii boha Peruna z Kyjevské Rusi: Ten chce zimu, ten chce teplo, ten zas časy jiné, jeden chce mít žito drahé a druhý laciné. Jeden sedlák prosí o déšť, zasíl kousek lenu; druhý prosí hezké časy, by měl sucho k senu. Zkrátka, naše konkrétní přání, i ta nejprospěšnější, si mohou odporovat, a jak se pak mají všechna na zemi splnit, že.

A pak je tu ještě i riziko toho, že některá příliš osobní konkrétní přání by se vyplnit mohla. Kdo ví, jak by si třeba vejskal dychtivec na Bílé hoře, kdy by mu Bůh dceru toho sedláčka, co tam oře, dal i s vysněným třemi sty Tolary. Nebo co by tomu nakonec řekla ta dcera. Na tohle téma znám jedno židovské přísloví[4] a jednu výstižnou anekdotu, ale vynechme je a podívejme se na věc, ještě sice v odlehčeném tónu, ale z vážnějšího úhlu, v připomínce výroku Ježíšova staršího současníka, který zemřel, když Ježíšovi mohlo být kolen 10 let.

Tento Rabi Hilel podle talmudické legendy řekl jednomu pohanovi, který chtěl proniknout do tajů zákona za dobu krátkou tak, aby vydržel stát na jedné noze: Tóru pochopíš dřív než sis myslel. Podstata zákona je: nečiň druhým, co nechceš, aby oni činili tobě. To ostatní je jenom komentář. Teď jdi, a uč se[5].

Ano, Hilel shrnuje dva verše z 19 kapitoly třetí knihy Mojžíšovy[6]:

˗ Nebudeš se mstít synům svého lidu a nezanevřeš na ně, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého.

A ještě tohle:

˗ Ten, kdo bude s vámi přebývat jako host, bude vám jako domorodec mezi vámi. Budeš ho milovat jako sebe samého, protože i vy jste byli hosty v zemi egyptské.

To by nám mělo připomenout něco známého i z evangelií. Skoro se zdá, jako by Ježíš to Hilelovo shrnutí dvakrát jen trochu upravil a zpřesnil: podruhé, to je to známější vyprávění, když se ho farizeové ptali, které přikázání je největší[7]: „Miluj Hospodina, … celým svým srdcem, … duší a … myslí.“ a „Miluj svého bližního jako sám sebe. Na těch dvou přikázáních spočívá celý Zákon i Proroci“. No, a poprvé Ježíš tu Hilelovu zkratku trošku jinými slovy říká už v našem úryvku z Kázání na hoře: „Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, tím spíše váš Otec v nebesích dá dobré těm, kdo ho prosí! Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi; v tom je celý Zákon, i Proroci.
Shrnuto a sečteno, než začnu v modlitbě o cokoli prosit,

˗ mám odpustit nebo alespoň se
mám ze všech sil snažit druhému odpustit, co proti němu mám.

˗ A vyhnu se prosbám o konkrétní věci

˗ A mé prosby nesmí škodit bližnímu.

A kdybych i věděl, že si nepřeju ani v modlitbě ublížit, budu se snažit domyslet i nechtěné důsledky nějaké splněné prosby.

Vždycky mě zaráželo, a dodnes jsem na to pořádně nepřišel, jak je to s tou horou. „Budete-li mí víru a nebudete pochybovat, a kdybyste jí řekli „Vrhni se do moře“, stane se to.“ Přiznám se, že já takovou víru nemám. A kdybych takovou víru i měl, prosím v modlitbě už teď, abych se zdráhal něco takového té hoře poručit. Byla by to příliš konkrétní prosba s následky, které si dovedu představit. To vlnobití, to tsunami, tolik mrtvých v pobřežních městečkách. A tak si v kontextu evangelia vysvětluju zrovna tento výrok tak, že v opravdové víře Bůh vyslyší mou prosbu o to, abych uměl zvládnout i horu nepřátelství a tíži všelijaké nepřízně. Samozřejmě, že nevím, jak veliká moje víra je, jak velikou horou bych se ještě nenechal zavalit, ale chtěl bych o takovou víru prosit. A také o schopnost odpouštět – abych se směl radovat a směl zpívat díky za to, jak mně a všem blízkým i vzdáleným bližním odpustil ten, kdo nás všechny nabádá proste a bude vám dáno.

A ještě jedna věc – ani s odpouštěním to není jen tak. Na světě jsou totiž i takoví „druzí“ proti kterým něco mám, kdo ve víře ve vlastní bohorovnost zvedli horu nenávisti a vrhli ji do moře utrpení; třeba válečného, jako se stalo před pětaosmdesáti lety anebo nedávno pře lety třemi (a mnohokrát a na mnoha místech mezitím a před tím). Na odpuštění jejich zločinů a krutostí si netroufám, to musím nechat na těch, komu ublížili. Smím jedině prosit za konec utrpení. A za a spravedlnost jak pro trpící, tak pro trýznitele. A pro sebe za všímavost a sílu trpícím pomoci tam, kde to jen trochu jde.

A když se něco zlého podaří mně, ať z nedbalosti, hlouposti, vychytralosti, neznalosti nebo chybného porozumění, jistě smím prosit za odpuštění jak Pána, tak vás, bližní, stejně jako prosil Petrův jmenovec Šimon v naší kauze pokusu o úplatek na získání duchovní moci. Věřím, že mu nakonec odpustil i přísný apoštol Petr, kterému před tím už byla dána moc odpouštět na zemi tak, aby odpustilo i nebe[8].

A pokud si nebudu jist, za co a jak prosit, prosím, abych si vzpomněl na to, co Ježíš v Kázání na hoře pověděl o pár chvil před oním proste a bude vám dáno. Totiž: Vy se modlete takto: „Otče náš, který jsi v nebesích …“ Ale tu modlitbu všichni známe, společně se ji budeme modlit, až společně vyznáme své viny, svou vůli k odpuštění a svou víru.

Pane, prosím, pomoz udržet naši víru čistou a naše prosby ať jsou ku prospěchu bližních.

Amen 

Interludium

Modlitba / Vyznání vin a slovo milosti

Pane Ježíši Kriste

˗ ty víš, že často neumíme přiznat si pravdu o sobě a přiznat se ke své vině. Ty víš i to, jak je pro nás těžké odpustit těm, kteří nám schválně nebo omylem ublížili.

˗ Prosíme, osvěť nás svou pravdou, ať odhalí každou lež v nás i kolem nás.
Prosíme, dej nám sílu odpustit z hloubi duše;

dej nám i naději, že i nám odpustili nebo odpustí ti, proti komu jsme se vědomě nebo nevědomě provinili.

˗ Pane Ježíši Kriste,
nabízíš nám svůj pokoj, takový, jaký náš svět neumí vytvořit.

Shromažďujeme se proto, že z něj a v něm chceme žít.

Pomoz nám jej skutečně přijmout a rozdávat dál.

˗ Pane, smiluj se nad námi!

 

Přijměte slovo milosti
Kdykoli takto ve svých srdcích vyznáváme,
nepochybujme, že máme skrze utrpení a smrt Kristovu odpuštění hříchů.
Odpuštění budeme mít, dokud v tomto smýšlení setrváme,
bez ohledu na to, že je při nás ještě mnoho slabosti.
To vše je zakryto smrtí Kristovou.

Amen.

Pane, Tvé slovo chceme se vší vážností a se vší radostí přijmout. Pomoz, prosíme, uložit je pevně do srdcí, ať nevězí zavřené v bibli na poličce a ať je pravdivá výpověď, kterou vložíme do slov Apoštolského vyznání

Krédo

˗ Věřím v Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země.

˗ I v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho;
jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny,
trpěl pod Pontiem Pilátem,
byl ukřižován, umřel, a byl pohřben.
Sestoupil do pekel,
třetího dne vstal z mrtvých;
vstoupil na nebesa,
sedí po pravici Boha, Otce všemohoucího,
odtud přijde soudit živé i mrtvé.

˗ Věřím v Ducha svatého,
svatou církev obecnou,
společenství svatých,
odpuštění hříchů,
vzkříšení těla
a život věčný.
Amen.

 

  • Píseň 3: 769 Jeden Pán, jedna víra

Oznámení

 

  • Píseň 4: 399 Učiň mě, Pane, nástrojem

 

Přímluvná modlitba

Hospodine, Bože náš, králi věčnosti, Otče, Synu a Duchu, obracíme se k tobě, zdroji naší síly vyslovujeme co máme na srdci a prosíme tě: Vyslyš nás, A prosím i vás, sestry a bratři, abyste se po slovech
„K tobě, Pane , voláme“, připojili souhlasným „Prosíme tě, vyslyš nás

˗ Sluší se v přímluvné modlitbě myslet zejména na bližní ve všelijaké nouzi, a tak nejdříve prosíme za sebe, za tento náš sbor, za naši jednotu tvé církve i za tvou církev obecnou – nedopusť na nás duchovní nouzi, ve které bychom trápení bližních hodili jenom na tebe s výmluvou „A co já s tím? Co zmůžu?“ Prosíme za sílu přiložit ruku k dílu pomoci, ať už ta ruka znamená cokoliv – dlaň s pěti prsty, pomoc v penězích, slovo zastání, návštěvu nebo i úsměv.
K tobě, Pane, voláme: Prosíme Tě, vyslyš nás!

˗ Prosíme za mír na Ukrajině.

˗ Prosíme o mír a bezpečí pro celý svět, všude, kde lidé válčí.
A ještě jednou prosíme o sílu ducha i paží pro nás, abychom k takovému míru a bezpečí přispěli i my tam, kam dosáhneme.

˗ Prosíme za děti, ať se mohou radovat kdykoliv a po celý život uprostřed kruhu milujících bližních.

˗ Prosíme za všechny, kdo jsou na cestách, ať šťastně dojdou k cíli, i kdyby cílem byla cesta sama.

˗ Prosíme za nemocné, dej jim naději a uzdravení.

˗ Prosíme za nemocné, kterým už není pomoci, dej jim víru, že smrt je jenom výstupní stanice před dveřmi do tvého království.

˗ Prosíme za mocné, dej jim pravdivé vědomí služby.

˗ Prosíme za mocné, kterým už není pomoci, zbav je břemene moci

˗ Prosíme za pronásledované, dej jim vyváznout.

˗ Prosíme, pomoz udržet naše srdce v radosti i kdyby stíny časnosti byly hodně temné. K tobě, Pane, voláme: Prosíme tě: Vyslyš nás!

˗ Prosíme, provázej nás v příštích dnech i týdnech i letech

˗ V tichosti každý mysleme na to, co jsme nestihli vyslovit ve společné modlitbě …

˗ K tobě, Pane, voláme: Prosíme tě, vyslyš nás!

˗ Hospodine, Bože náš, ty dáváš spásu všem a chceš, aby nikdo nezahynul. Vyslyš prosby svého lidu a dej, abychom ti všichni v pokoji a s radostí sloužili a celý svět aby došel svého cíle, skrze tvého Syna, Ježíše, Krista, našeho Pána. Prosíme, Sešli své království, na jehož paprscích je zdraví, v odpověď na tyto naše společné prosby:

Modlitba Páně: 

Otče náš, který jsi v nebesích, Posvěť se jméno tvé

Přijď království tvé, buď vůle tvá jako v nebi tak i na zemi

Chléb náš vezdejší dej nám dnes

A odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům

A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého

Neboť tvé jest království i moc i Sláva navěky.

Amen

3. Čtení – poslání 1Pe 3:8-9

Všichni buďte jedné mysli, soucitní, plní bratrské lásky, milosrdní a pokorní, neodplácejte zlým za zlé ani urážkou za urážku, naopak žehnejte; vždyť jste byli povoláni k tomu, abyste se stali dědici požehnání. Chceš-li milovat život a vidět dobré dny, zdržuj jazyk od zlého a rty od lstivých slov, odvrať se od zlého a čiň dobré, hledej pokoj a usiluj o něj.

Požehnání Filip: 4:7

A pokoj Boží, převyšující každé pomyšlení,
bude střežit vaše srdce i mysl v Kristu Ježíši.

Amen.

 

  • Píseň 5: 418 I když se rozcházíme

Jděte ve jménu Páně

 

 


[1] Mt 7:7 Rogate podle luterské tradice, ovšem Vulgata: petite et dabitur vobis quaerite et invenietis pulsate et aperietur vobis

[2] Mt 18:19-20 …dva neb tři

[3] Mk 11:23-26, podobně Mt 21:19-22, ale tam je odpouštění už v 18:21, a to 70x7x

[4] Mensch tracht, Gott lacht Trachtn טראכטן – Think, aspire, strive, seek

[5] Elie Wiesel, Talmud, Portréty a legendy, Sefer Praha, 1993 str. 29

[6] Lv19:18, 34

[7] Mt 22:37,39

[8] Mt 18:18 … cokoli odmítnete na zemi, bude odmítnuto v nebi, a cokoli přijmete na zemi, bude přijato v nebi.